BULANCAK İSKELESİ’NİN TARİHÇESİ VE CELAL BAYAR’IN TRAJİKOMİK HİKAYESİ

BULANCAK İSKELESİ’NİN EN UYGUN YERİNE BU YAŞANMIŞLIK VE TARİHÇESİ GÖZÜ VE CEVRE KİRLİLİĞİ OLUŞTURULMADAN BİLGİ OLARAK İSKELEYİ GEZENLER TARAFINDAN BİLİNMELİDİR.

 

BULANCAK İSKELESİ’NİN TARİHÇESİ VE CELAL BAYAR’IN TRAJİKOMİK HİKAYESİ
Yayınlanma: Güncelleme: 479 views

Bulancak İskelesi’nin Tarihçesi:

Bulancak İskelesi, 7 Mayıs 1953 tarihinde temeli atılan ve 272 metre uzunluğuyla, Türkiye’de dönemin en uzun iskelesidir. Bulancak kültüründe istisna bir yere sahip olan bu iskelenin tarihçesi de bir o kadar ilginçtir.

Demokrat Parti Bulancak İlçe Teşkilatı’nın kurucularından merhum Osman Yaşar, Bulancak İskelesi’nin yapılmasına neden olan olayı şöyle anlatır:

“1946 yılı Şubat ayında teşkilatın açılışını yapmak üzere, Demokrat Parti Genel Başkanı Celal Bayar ilçeyi ziyarete gelir. Vapurla yola çıkan ve 2 Şubat 1946 gecesi saat 02.00 civarında Bulancak açıklarına gelen Bayar ve beraberindeki heyeti almak üzere kayıklarla vapura yaklaştık. Eski tahta iskele kısa ve deniz sığ olduğu için vapur iskeleye yanaşamamaktaydı. Yük ve yolcular Bulancak açıklarına yanaşan gemi ve vapurlardan kayıklarla tahta iskeleye taşınırdı.

Genel Başkan Celal Bayar ve Yönetim Kurulu üyesi İbrahim Çehreli’yi kayığımıza aldık. Sahile yaklaşık 100 metre kala kayığımız alabora oldu ve hep beraber denize döküldük. Bulancak’taki tahta iskelede mısır boşaltan Kahraman Kaptan’ın motoru hemen yardımımıza geldi. Ben o tarihte genç olduğum ve iyi yüzme bildiğim için Genel Başkanımız Bayar ve Çehreli’yi su yüzeyinde tuttum. Yardıma gelen motordan atılan halatlara tutunarak, motora çıktık. Kahraman kaptan bizi kıyıya çıkarttı. Daha sonra motorla vapurda bulunan eşyaları bize getirdi.

Parti binamızın lokalinde yanan sobalar karşısında hep beraber ısınarak çay içtik. Sohbet sırasında Celal Bayar’a, ilçede iskele olmadığı için vatandaşların, motorlarla getirilen mısırları almak için gece kıyıda kumlara yatarak dalgaların geçmesini beklediğini anlattık. Kendisinden acil bir iskele yapılmasını istedik. Celal Bayar da, partinin iktidara gelmesi halinde iskelenin yapılacağını kesin olarak söz verdi.

Demokrat Parti’nin iktidara gelmesiyle, 1951 yılında dönemin Bayındırlık Bakanı olan Kemal Zeytinoğlu, ekibiyle Bulancak’a gelerek iskele yapımı için plan ve proje hazırlattı. İncelemelerin ardından kısa sürede ihaleye çıkılarak, 7 Mayıs 1953 tarihinde temeli atılan Bulancak İskelesi, her biri 30 metreden 9 bada (kısım) olmak üzere toplam 272 metre uzunluğunda inşa edildi.”

Günümüzde Bulancak İskelesi:

Bulancak’ın sembolü ve kültürünün en önemli parçalarından biri olan Bulancak İskelesi, Karadeniz duble sahil yolunun geçmesi sebebiyle, 4 Kasım 2000 tarihinde 125 metresi yıkılarak yolun altında kalmıştır. Birkaç yıl önce yapılan 29 metre uzatma ve batı tarafından 7 metre genişliğinde 30 metrelik eklemeyle bugünkü görünümüne kavuşmuştur.

Eski Tahta İskele:

Bugünkü iskelenin bir önceki tahta iskelesi, 1927 yılında Fazıl Bey’in (Fazıl Ali Karaibrahim) belediye başkanlığı döneminde yapılmış olup, ahşap malzeme ile 75 metre uzunluğundaydı.

KAYNAK:

https://www.facebook.com/bulancakkulturu

 

 

İLK YORUMU SİZ YAZIN

Hoş Geldiniz

Üye değilmisiniz? Kayıt Ol!

Hemen Hesabını Oluştur

Zaten bir hesabın mı var? Giriş Yap!

Şifrenizi mi Unuttunuz

Kullanıcı adınızı yada e-posta adresinizi aşağıya girdikten sonra mail adresinize yeni şifreniz gönderilecektir.