Erkek ve kadın figürlerinin yüz yüze, kalp kalbe baktığı orjinal şekliyle tasarlanan bu eser, Giresun’un ve bölgemizin simgelerinden biri olarak tekrar hayat bulmalıdır.
Bulancak Belediye Başkanı Necmi Sıbıç, Hasan Demiral imzalı “Fındık Başımızın Tacı” heykelinin orijinal çizimini, misafirlerine ve başta Giresun olmak üzere Bulancak adına takdim ederek, tarihin tozlu raflarında kalmış bir gerçeği gün yüzüne çıkarmaya vesile olmuştur.
Bulancak Belediyesi’nin sosyal medya hesaplarında da paylaşılan bu anlamlı hediye, “FINDIĞIMIZ BAŞ TACI” orijinal çizimi, dikkatimizi çeken ve o döneme ait birçok hatırayı gözler önüne seren önemli bir çalışmadır. Giresun’un bu değerini anlatırken, Bulancak Belediye Başkanı Necmi Sıbıç’ın bu sunumunun ne kadar önemli ve anlamlı olduğunu vurgulamak isteriz.
Ayrıca, Bulancak Belediye Başkanı Necmi Sıbıç’ın, ilçemize gelen veya Bulancak adına ziyaretlerde bulunduğu misafirlere takdim ettiği bu orijinal eserin yeniden hayata geçirilmesini istiyoruz. Bulancak Haber olarak, Mehmet Yaşar’ın da belirttiği gibi, Hasan Demiral imzalı “FINDIK BAŞIMIZIN TACI” heykelinin orijinal çizimi dikkate alınarak, heykelin yeniden yapılmasını arzu ediyoruz. Erkek ve kadın figürlerinin yüz yüze, kalp kalbe baktığı orjinal şekliyle tasarlanan bu eser, Giresun’un ve bölgemizin simgelerinden biri olarak tekrar hayat bulmalıdır.
Bu kıymetli eseri geleceğe taşıyan Başkan Necmi Sıbıç’a bir kez daha teşekkür ederiz.
ONUN ADI : HASAN DEMİRAL’DI
İLK HEYKELİN YAZISINI O YAZDI
Hatta bununla da yetinmedi;
Dönemin mahalli yönetsel erklerinin isteği üzerine, şu an kent merkezinde var olan (Topal) Osman Ağa ve Milisleri ile birlikte ‘Fındık Başımızın Tacıdır’ heykellerinin tasarımını da Ressam Hasan Demiral çizdi…
Sevgili dostlar,
Değerli canlar,
İçinizde sanatla ilgilenen veya seven var mıdır, yok mudur diye bir soru sormayı gereksiz buluyorum…
Çünkü bu ‘sayfa sohbetine’ katılan arkadaşlarımın ve dostlarımın herhangi bir sanat dalında uğraşı olmasa da, sanatla çok yakından ilgilendiğini biliyorum…
Ve bu tespitten cesaret alarak;
Bugün sizlere çok değerli ve çok yönlü bir sanat adamından söz etmek istiyorum…
Neden böyle bir sohbete gereksinim duyduğumu da, sohbetimizin ilerleyen bölümlerinde açıklayacağım..
Adı: Hasan Demiral…
Namı-diğer; Foto Hasan olarak bilindiği gibi, aynı zamanda ‘Ressam Hasan Demiral’ olarak da tanınır…
Hatta ve hatta (yaşı 60’ın üzerinde olanlar) okul veya serden gençlik yıllarında artistik fotoğraf çektirmek isteyenler, Hasan Demiral’a fotoğraf çektirse, bu çevresine fiyaka yapmak için ele geçmez bir ayrıcalıktı!…
Hani çok farklı yetenekleri olanlar için “on parmağında on marifeti var” denir ya;
İşte bu tarif (Ressam) Hasan Demiral için yetersiz kalıyor…
Çünkü onun sadece iki elindeki on parmağı değil, ayak parmaklarını da ilave ederek “yirmi parmağının da ayrı ayrı marifeti ve yeteneği vardı” diye tarif etmemiz gerekiyor… İsterseniz -aklımda kalanları- sizinle paylaşabilirim…
Örneğin;
1928 tarihinde dünyaya gelen Hasan Demiral, daha 5 yaşındayken sağ diz kapağında ağrılar ve şişler başlar ve yaptırdığı tedavilerden sonuç alamayınca daha 9-10 yaşlarındayken sağ bacağı kesilir…
Bir bacağı kesilse de; yaşama, yüreği ve beyninin üretkenliğiyle tutunan genç Hasan Demiral, daha o yıllarda ‘protez bacağın’ adı duyulmamışken, o kendine ağaçtan ‘takma bacak’ yapar…
Ve il merkezinde yaptığı yenilikleri hızlı bir şekilde sayacak olursak;
İl merkezinde daha ‘elektrikle çalışan hızarlar’ yokken, genç Hasan Demiral, bisiklet pedallarını çevirerek tahta biçen düzenek yapıp ve bir ‘ilke’ imza atmıştır…
1949 yılında renkli karikatür ve resimler çizip ve kendi fotoğraf stüdyosunda ‘reklam filmi’ yapıp ve Lale Sinemasında film öncesi gösterimi yapılmıştır..
Gökyüzündeki uçan tayyareleri merak etmiş ve merakını gidermek için 4 gün Samsun’a kadar -tek ayakla- yarım pedal çevirmiş…
Ve hava alanındaki uçakları uzaktan iyice incelemiş ve elindeki deftere taslağını çizmiş ve Giresun’a döner-dönmez ‘Uçak Maketini’ yapmıştır…
Ve merkezdeki tüm okul öğrencilerinin bir uçağı yakından görmesine vesile olmuştur..
1950’li yılların başında (yörede gitarın adı bilinmezken) o dergi ve gazetelerde resmini gördüğü bu ‘müzik aletini’ tıpa-tıp aynısını yapmıştır…
Ve en önemlisi, en önemlisi de;
Daha henüz ülkede icadı yapılmamış ‘Renkli Çimentoyu’ icat etmiştir…
Etmiş de neye mi yaramış?
Neye yaradığını hemen söyleyelim;
Giresun İl merkezine yapılan ilk Atatürk’ün anıtının ön yazılarını, Hasan Demiral’a icat ettiği bu ‘renkli çimentoyla’ yazdırılmış…
Eeeee?
E’si şu;
Bir zamanlar başkalarının yaptığı ve ön yazıları unutulan ‘Atatürk Heykelinin’ ön yazıları Ressam Hasan Demiral’a yazdırılıyor da….
Ne yazıktır ve ne düşündürücüdür ki;
En az (benim bildiğim) 4-5 belediye başkanı değişmesine rağmen, Belediye binasının tam önünde duran ve tasarımını (Ressam) Hasan Demiral’ın yaptığı ‘Fındık Başımızın Tacı’ heykelinde bu tasarımın kime ait olduğu yazmıyor…
Hatta ve hatta bu kompozisyonu çok beğenenler cep telefonlarıyla resmini çektikten sonra;
“Çok güzel bir tasvir, acaba bunu kim yaptı?” sorularına yanıt arıyorlar…
Şimdi bende şöyle sormak istiyorum;
“Bu heykelin tasarımını kimin çizdiği ve heykeli kimin yaptığını ufacık bir yazıyla belirtmek çok mu zor?”
Umarım bu ‘sohbet yazısını’ ilgililer dikkate alırlar da…
Bu eksikliği bir an önce tamamlarlar…
Heykelin altına; “Bu heykelin tasarımcısı Hasan Demiral” yazarlar…
Ha, az kalsın unutuyordum…
Şunu da önemle belirtmeyim ki;
Ressam Hasan Demiral’a yaptırılan bu ‘heykel tasarımlarından’ bu değerli sanatçımız ‘Allah Kuruşu’ talep etmemiştir…
Hatta yönetsel erkler vermek isteseler de;
“Hayır olmaz”
“Bu da benim ilime hediyem olsun” diyerek reddetmiştir…
Şimdi böylesine gönlü zengin…
Yüreği engin bir sanatçının adını bir yere yazmayacaksınız da, kimin adını yazacaksınız Allah aşkına?
Buyurun…
Şimdi söz sırası siz değerli dostlarımın…
Belki sizlerin de desteği ile dikkatini çekeriz ilgili yöneticilerin…
Hoş kalın,
Hoşça kalalım,
Sağlık ve esenlik içinde olalım.
Ve bütün bunlarla birlikte;
Sanatçılarımıza gereken değeri verelim ve onları unutmayalım..
BİLGİ NOTU;
Birinci görsel; Hasan Demiral imzalı ‘Fındık Başımızın Tacı’ heykelinin Orjinal çizimi…
İkinci görsel; Heykelin yapılmış biçimi..